Useissa yhteyksissä törmää nykyään wikeihin, blogeihin ja 2.0:iin – enenevässä määrin myös institutionaalisen koulutuksen kontekstissa. Voi alkaa tuntua siltä, ettei saa enää kiinni kaikista uusista jutuista tai että uusien välineiden autuaaksi tekevää voimaa kohtaan iskee epäilys. Tällöin kannattaa rohkeasti kokeilla tarjottuja mahdollisuuksia, sillä monista tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön mahdollisuuksista saa parhaiten kiinni, kun itse kokeilee.
Vuosi sitten aloimme yhdellä mediakasvatuksen kurssilla opiskelijoiden kanssa pohtia, mitä verkon uudet jutut voisivat antaa opiskelulle ja oppimiselle niin yksilön vapaa-ajalla kuin oppilaitoskontekstissakin. Yksi opiskelija tarttui rohkeasti härkää sarvista ja perusti wikin pohtiakseen sen käyttömahdollisuuksia vieraan kulttuurin opiskelussa.
Tänä lukuvuonna sainkin mahdollisuuden ottaa Helsingin yliopistoon suunnitteilla olevan wikin vastaavan kurssin käyttöön. Pienen ihmettelyn jälkeen jo aiemmin orastaneet ajatukset siitä, mikä wikin potentiaali tietynlaiselle opetus-opiskelu-oppimisprosessille voisi olla, näyttää tulevan lihaksi.
Lyhyt käyttökokemus on tiivistetysti tämä:
- Luon yhden alueen joka keskittyy kurssin sisältöön.
- Liikkeelle lähdöksi riittää yksi sivu, jossa kerrotaan, mistä kurssissa on kyse.
- Tällä sivulla olevat kurssialueen käsitteet valitsen linkeiksi, joita ei vielä ole määritelty.
- Tämän jälkeen opiskelijat ajetaan 15 minuutissa sisään wikeihin, ja laitetaan heidät määrittelemään noita käsitteitä, joihin on linkit pääsivulla.
- Kurssin aihepiiriin kuuluvien (ja sinne sopivasti kuulumattomien) käsitteiden määrittelyistä alkaa syntyä uusia sivuja.
- Tässä vaiheessa pyydän opiskelijoita muuttamaan luomiensa sivujen uusia käsitteitä jälleen määriteltäviksi linkeiksi, ja näin verkko laajenee.
Kaksi tärkeää pointtia heräsi välittömästi. Toisin kuin esimerkiksi Wikipediassa, yliopisto-opiskelun kontekstissa käytettävässä wikissä on luontevaa tuoda lähdemerkinnät esiin.
Toiseksi määritelmien kommentointityökalulla voin ohjaajana tai kanssaopiskelijana haastaa olemassa olevan määritelmän ja tuoda toista näkökulmaa esiin. Tavoitteena on saada molempia osapuolia edes jollain tasolla tyydyttävä määritelmä. Nähdäkseni tämä on hyvä mahdollisuus yhteisölliselle ja dialogiselle opiskelulle.
Voi olla, ettei pitäisi aina latistaa verkkokulttuurin tekniikoita ja sosiaalisia ilmiöitä institutionaalisen opetuksen palvelukseen, mutta itse ainakin nautin tässä tapauksessa kovasti asiasta joka nähdäkseni ulottuu niin informaalin oppimisen näkökulmiin, sosiaalisen toiminnan näkökulmiin kuin omaa yliopisto-opetusta inspiroiviin näkökulmiinkin.
Kiitos jakamisesta! Kuulostaa fiksulta käytöltä!
Yritysmaailmassa olen samansuuntaista käyttöä tehnyt esim. projektityötilojen wikeissä joissa luon esim. sovituille palavereille linkit jo aluksi ja sitten kun palaveri lähestyy, niin joku luo agendan ja sitten se agendasivu päivittyy muistioksi kun sessio on pidetty. Prosessi voi myös jatkua sitten palaverin jälkeen kommenteissa ja näin myös ajatus “palaverista” yhtenä sessiona saa laajemman käsityksen (sessio tavallaan alkaa yhteisestä agendan luomisesta, ja päättyy keskusteluun muistiossa käsitellystä asioista ja näin mukana saattaa olla paljonkin ihmisiä jotka eivät itse asiassa itse fyysisessä tapaamisessa ole edes olleet läsnä).
Varmaan yliopistossa varsinkin se yksi sessio on sen oppimisen kannalta vain yksi pieni välietappi (joskin tärkeä) ja wikin avulla se sessio saadaan elämään pidempään. Samoin palaverien ym. sessioiden kanssa voisi sanoa, että itse “session” käsite on muutoksessa kun se fyysinen kohtaaminen on vain yksi osa prosessia joka parhaimmillaan tapahtuu nimenomaan siellä wikissä ja nivoutuu sitä kautta järkeväksi (tai järjettömäksi) kokonaisuudeksi
Olen näitä digiseniilejä. En oikein hiffaa, mikä tuo wiki oikein on. Alusta, johon tuodaan sisältöjä? Mutta kun olen itse niitä, joista joku viisas sanoi, että puhuu sujuvasti kuutta kieltä, mutta oliko hänellä jotain sanottavaa?
Musta tuntuu, että netti pursuaa sovelluksia, alustoja ja ties vaikka mitä, mutta kun sitä sanottavaa ei juuri ole. Mitä sinne wikiin voisi sitten laittaa? En pidä siitä, että levittelisin kuvia ja ajatuksiani kaikelle kansalle ja siksi vieroksun tuota somea.
Osallistuminen keskusteluihin, joihinkin keskusteluryhmiin tai vain keskustelujen yms seuraaminen edellyttää aktiivisuutta. Nykykansalaiselta odotetaan jatkuvaa osallisuutta. En tajua, miksi ihmisen eksistenssin täytyy rakentua ulkokohtaisen “hanki elämä” -ajatuksen varaan.
Olen 30 opevuoden opiskelemassa opettajaksi, jotta pääsisin vihdoin virasta eläkkeelle. Minua toki kiinnostaa kovasti opetukselliset ja pedagogiset asiat, mutta en koe olevani mitenkään erinomainen sisällöntuottaja.
Olikohan tämä väärä foorumi purkautua? Saako tämän tekstin joskus poistettua vai onko se täällä bittivirrassa hamaan maailman tappiin?
Kimmo