Jyrki Pulkkisen Oulun yliopistossa tarkastettu väitöskirja tuo jälleen yhdestä näkökulmasta esiin tämän merkinnän otsikossa esitetyn vastakkaisasettelun. Tämänhetkistä tieto- ja viestintätekniikan liittämistä opetukseen, opiskeluun ja oppimiseen sekä näiden tutkimusta leimaa jako teknologiaorientaation ja muun lähestymisen välillä. Jopa omassa gradussani nousevat nämä kaksi puolta esille – ei kylläkään toisensa poissulkevina vaan toisiaan täydentävinä.
Tästä nousee kysymys, jota ei liian usein ole pohdittu. Minkälainen tiedetausta verkko-opetuksella on? Toki lukuisilla tutkimusalueilla on tehty soveltavaa tutkimusta tieto- ja viestintätekniikan liittymisestä erilaisiin prosesseihin, mutta itseäni kiinnostaa rajaus juuri tvt:n ja opetus-opiskelu-oppimisen välille.
Jyrki Pulkkisen väitöskirja