OAJ:n Olli Luukkainen näkee selvityksen pohjalta, että täydennyskoulutus tuottaa digiloikan.
“Täydennyskoulutusta saaneiden opettajien oppilaissa on kaksi kertaa enemmän tieto- ja viestintätekniikan päivittäisiä käyttäjiä kuin niissä oppilaissa, joiden opettajat eivät saaneet täydennyskoulutusta. Täydennyskoulutukseen osallistuminen näkyy myös myönteisempänä asenteena digitalisaatioon. Opettajien asenne on kaikkiaan positiivinen. He ovat valmiit digiloikkaan, kun myös päättäjät hoitavat osuutensa.” (OAJ 29.01.2016, Täydennyskoulutus ratkaisee digiloikan onnistumisen)
Selvitys tarjoaa selvästi tärkeää pohjatietoa opetuksen ja koulutuksen järjestelmien kehittämiseen. Jos kuitenkin tiedotetta lukee varovaisesti, voi myös epäillä, että syy ja seuraus ovatkin toisin päin. Täydennyskoulutukseen näyttäisi osallistuvan ne opettajat, joiden luokissa käytetään teknisiä välineitä ja palveluita enemmän. Samaa pätee asenteisiin. Positiivinen suhtautuminen digitalisaatioon kannustaa osallistumaan täydennyskoulutukseen.
Mitä mieltä olet?